سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادگیری ماشینی

5 اشتباه رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی در ایران

 

طبق آخرین مطالعات آماری انجام شده در دوره پیش از فیلترینگ تلگرام، این شبکه اجتماعی به همراه اینستاگرام و واتس‌اَپ دارای بیشترین فراوانی عضویت در بین ایرانیان بوده است    .

در این میان حدود 94.5 درصد از تلگرام 43.1 درصد از اینستاگرام و 24.3 درصد از واتساپ به طور فعال استفاده کرده اند.
همین آمارها نشان میدهد که بازاریابی شبکه های اجتماعی از چه جایگاه بالا و مهمی برخوردار است و عدم حضور دراین فضا عملا رقابت را برای صاحبان کسب و کار بشدت سخت خواهد کرد.

اما من در این مقاله من قصد دارم از 5اشتباهات رایجی که در شبکه های اجتماعی توسط برند ها و کسب وکارهای مختلف انجام شده و یا خودم شخصا مرتکب آن شده ام صحبت کنم.

1) شرکت من باید در تمام شبکه های اجتماعی باشد!

این مطلب را برای شما با گفتن یک داستان شروع میکنم ،
چندی پیش یکی از برند های تقریبا مطرح در بازار پوشاک شروع به فعالیت در 12 شبکه ی اجتماعی کرد تا هیچ کاربر ایرانی را از دست ندهد و به نوعی هر کس هرجا بود بتواند تبلیغات و محصولات این برند را ببیند با این شعار که :
هر فضایی که کاربر ایرانی در آن فعال است ما هم باید باشیم!

نه تنها از خودتان بلکه اگر از یک دیجیتال مارکتر هم اسم 12 شبکه ی اجتماعی را بپرسید شاید نتواند به شما پاسخ بدهد،
ما قرار نیست به عنوان برند ، استارت آپ و یا هر چیز دیگری در تمام ما میتوانیم با یک استراتژی قوی و درست در چند شبکه اجتماعی فعالیت متمرکز کرده و هزینه و زمان خود را در مسیرهای فرعی از بین نبریم.

 

برای مثال یک کسب و کار B2B یا یک فعالیت صنعتی می‌تواند در لینکدین و اینستاگرام فعالیت مستمر با بازدهی بالا داشته باشد ولی توییتر در ایران برای این سبک کسب و کارها اصلا مناسب نیست .

2) برند رقیب ما در اینستاگرام هست ،پس ما هم باید باشیم!

از صاحبین کسب و کارهای زیادی این جمله را که چون رقیب بیزینس ما در فلان شبکه‌ی اجتماعی فعالیت میکند پس لازم است که ماهم در آن حضور داشته باشیم.در اینگونه موارد بنظرم بهترین راه حل این است که ابتدا کاربران خود را بشناسیم و از خود بپرسیم که:

• آیا مخاطب ما به فرض،‌ در اینستاگرام فعالیت دارد؟
• آیا پیج رقیب‌مان را در اینستاگرام تحلیل کرده‌ایم؟
• آیا ما میتوانیم محتوایی متناسب با فضای اینستاگرام تولید کنیم؟

 

3) هر شبکه مجازی راه و روش خودش را دارد.

من به شخصه خیلی از کسب و کارها را دیده ام که در چند شبکه اجتماعی فعال بوده و فقط یک نوع محتوا را در همه جا منتشر میکنند.
همیشه و همیشه باید این را در نظر داشت که کاربران در هر شبکه اجتماعی رفتار خاصی دارند و قرار نیست یک محتوا با یک فرم و شکل یکسان در تمامی فضاها منتشر کنیم.

هر فضایی لحن محتوایی خود را دارد و نمیتوان به یک شکل عمل کرد. این راهم باید در نظر بگیریم که اگر فرصت تولید محتوا برای هر شبکه اجتماعی را نداریم خیلی بهتر هست که اصلا به آن رسانه ورود نکنیم.
در یک جمله میتوان گفت که :‌ هر شبکه اجتماعی، استراتژی خاص خود را دارد.

همیشه از خود بپرسیم اگر محتوای یکسان در تمامی فضاها تولید می‌کنیم، چه دلیلی وجود دارد که کاربران آنلاین در تمامی فضاها ما را دنبال کنند. بدنبال این باشید که انتظار کاربر از شما در آن فضا چیست و چطور می‌توانید آن را محقق کنید.

 

بهترین حالت ممکن این است که برای همان تعداد محدود شبکه اجتماعی که در آن فعال هستید یک استراتژی محتوایی داشته باشید تا بتوانید به درستی آن را مدیریت کنید.بعد از مدتی خواهید فهمید که چه قدر نرخ تعامل یا همان engagement rate شما رشد خواهد کرد.

 

4) شروع قوی با فالوئر فیک!!!

 

در شروع فعالیت در هر شبکه اجتماعی چندماهی زمان می‌برد تا به ممبرها یا فالوئرهای مناسبی برسیم. متاسفانه در ایران کسب و کارها برای اینکه سریعتر به نتیجه برسند با فالوئر و ممبر فیک شروع می‌کنند. تعدادی فالوئر فیک خریداری می‌کنند تا با 0 فالوئر شروع نکنند که مبادا پیج‌شان ظاهر بدی داشته باشد.

نه تنها شروع بلکه ادامه دادن نیز با فالوئر های فیک بشدت به شما ضربه خواهد زد چراکه الگوریتم های شبکه های اجتماعی بشدت قوی و هوشمند شده اند و به راحتی فعالیت غیر عادی شما را گزارش میکنند.
به علاوه داشتن فالوئر فیک خیانت به خودتان است چرا که مخاطب دارید ولی فروش نه! و این مقدمه‌ی خوبی برای نا امیدی از ادامه‌‌‌‌ی فعالیت است.

 

5) فعالیت بیشتر = رشد بیشتر ؟؟؟

اشتباه دیگری که کارشناسان شبکه های اجتماعی و مدیران کسب و کار دارند انتشار حجم زیادی از محتوا در هفته و ماه می‌باشد.
امروزه اغلب الگوریتم‌های جدید شبکه های اجتماعی مثل الگوریتم های اینستاگرام اولویت خود را به کیفیت محتوا و نرخ تعامل مخاطب با محتوا داده‌اند پس لزومی ندارد که هفت روز هفته در شبکه های اجتماعی فعال باشیم.بهتر است به این فکر کنیم که چگونه می‌توانیم پست‌های متفاوت و محتواهای جذابی به روش های مختلف بگذاریم.
برنامه ریزی برای تولید محتوا ارزشمند تر از برنامه ریزی برای انتشار آن است چه برای سئو سایت چه برای رشد در شبکه های اجتماعی.