سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادگیری ماشینی

درسهایی که از یک دیجیتال مارکتر موفق آموختم

    نظر

دیجیتال مارکتر موفق کیست

بازاریابی دیجیتال به عنوان یکی از ارکان اصلی و بسیار مهم فرایند بازاریابی کسب و کارهای امروزی به شمار می‌رود، که توانسته طبق آمارها، بازاریابی سنتی با آن ریشه تاریخی را در حدود کمتر از20 سال، کنار بگذارد.
قطعا پشت استراتژی های هوشمند دیجیتال مارکتینگ یک دیجیتال مارکتر موفق حضور داشته است. مگرنه مطالعات، موفقیت کسب و کارهای مبنی بر بازاریابی دیجیتال اصولی و استاندارد را 64? بیشترازمابقی کسب و کارها به ما نشان نمیداد.
در اصل قدرت بازاریابی دیجیتال در برابر بازاریابی سنتی وقتی مشخص می‌شود که ما متوجه رشد بی سابقه تکنولوژی های هوشمند در زندگی روزمره خود می‌شویم.
پس وقتی ما بیش تر وقتمان را در این فضا سپری میکنیم چرا یک بازاریاب دیجیتال نباید برای ترفع نیازها و حل مشکلاتمان، ما را به سمت کسب و کار خودش راهنمایی کند؟
البته دیجیتال مارکتری که دارای ویژگی های زیر باشد:

مهارت های یک بازاریاب دیجیتال

1) دیجیتال مارکتر باید به روز باشد 

یکی از چالش‌ها و البته جذابیت های کار یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ، تغییرات سریع و متفاوت در دنیای دیجیتال است .
بنابراین شما باید آماده باشید، تغییرات را دنبال کنید ودر کارها و بررسی استراتژی های بازاریابی خود به آنها توجه کنید.

نکته: با بررسی ترندهای پیش رو و اخبار منتشر شده، سعی کنید فضای کار خود را تعدیل کنید.

به روز بودن یک مارکتر، همه چیز نیست 

به روز بودن در دنیای فناوری های دیجیتال در دنیای امروزی، ضروری است.
اما نباید در این حوزه بزرگنمایی انجام شود، رعایت نکات سئو مهم است و همان مفاهیم و کارکردها را دارد، همچنان تولید محتوا برای جلب مخاطب، پادشاه است و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز رکن اصلی آگاهی از برند ما محسوب می‌شود.
در واقع بدنه اصلی دیجیتال مارکتینگ ثابت است. اما به روز بودن کمک می‌کند با پاسخ سریع و حساب شده به شرایط، موفقیت‌های بیشتری کسب کنید.

2) دیجیتال مارکتر باید دنبال یادگیری بیشتر باشد 

یکی از فاکتورهای مهم در داشتن علاقه زیاد به یادگیری مسائل جدید است. این موضوع تا حدودی به معنی به روز بودن نیز هست.

یادگیری همه چیز نیاز نیست 

اینکه در مورد مسائل مختلفی بدانیم جذاب است.
اما وقتی در حال یادگیری چیزهای مختلف باشیم، توانایی تمرکز بر روی یک قسمت و تخصص پیدا کردن در آن حیطه را از دست می‌دهیم. اینکه بخواهید همه چیز را یاد بگیرید، همه چیز را در حد متوسط و با تجربه کم یاد می‌گیرید و این در بازار برای شما مزیت رقابتی ایجاد نمی‌کند.
قاعدتا اگر می‌خواهید در کسب‌وکار خود پیشرو باشید و برگ برنده خود را نسبت به بقیه دیجیتال مارکترها نشان دهید، این راه درستی نیست.
این تخصص در یک زمینه است که مهم است. بهتر است که از تمام مسائل آگاهی پیدا کنید ولی تنها در یک حیطه مثل ایمیل مارکتینگ، سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ویدئو مارکتینگ و.. تخصص داشته باشید و فقط با دیگر موضوعات یک آشناییت کلی داشته باشید.

همچنین به خاطر داشته باشید، یادگیری با خواندن کتاب و محتوا و اخبار و دیدن ویدئوهای جدید در دیجیتال مارکتینگ خوب است، اما این یادگیری کامل نیست.
زمانی یادگیری شما کامل می‌شود که تمام موارد جدیدی که با آن مواجه می‌شوید را در عمل انجام دهید، نتایج آن را ببینید و تحلیل کنید.
بنابراین نگران به روز بودن و یادگیری چیزهای جدید در حوزه فعالیت خود نباشید، بلکه به دنبال کسب تجربه و تست داوطلبانه چیزهای جدید و استفاده از استعداد و نوآوری خود باشید.

3) کسب مهارت در استفاده موثر از شبکه های اجتماعی

ابزارهای رایگان بسیاری وجود دارد که به عنوان یک دیجیتال مارکتر برای هر نوع از بازاریابی نیازمند به استفاده از آن هستید.
از جمله این ابزارها می‌توان از twitter analytics، گوگل آنالیتیکس، گوگل وب مستر تولز ، canava برای طراحی پوستر و بروشور) و… نام برد.
در ادامه چند ابزار برای قسمت‌های مختلف در دیجیتال مارکتینگ را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم.

توانایی های دیجیتال مارکتر

ابزار های بازاریابی ایمیلی

همه ما در مورد ایمیل مارکتینگ کم و بیش اطلاعاتی داریم.
ایمیل مارکتینگ به نوعی از بازاریابی مستقیم جهت گسترش رابطه با مشتری بالقوه یا مشتری فعلی گفته می‌شود که در آن معمولاً محتوای تبلیغاتی، ترویجی، خدماتی و… به مخاطبانمان به منظور ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از برند ارسال می‌کنیم. ابزارهای متعددی در این زمینه وجود دارد. اما از ابزارهای رایگان در این زمینه می‌توان از mailchimp، mailerlite نام برد.

ابزارهای بازاریابی شبکه های اجتماعی

در هر کسب وکار در هر صنعتی که مشغول به فعالیت هستید، برای ارتباط با مشتریان خود بهتر است بازاریابی شبکه های اجتماعی را ضمیمه کار خود کنید.
برای سوشال مدیا مارکتینگ می‌توان به ابزارهای twitter analytics، buffer، hootsuite و… اشاره کرد. در مقاله های بعدی قطعا به بررسی جداگانه بهترین ابزارهای مدیریت و آنالیز شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت.

4) دیجیتال مارکتر باید تحلیل اطلاعات را بلد باشد

در مورد اهمیت بیگ دیتا (داده‌های حجیم) بسیار شنیده‌ایم.
نکته مهم‌تر از خود جمع آوری داده، تفسیر درست این داده‌ها و استفاده آن در تدوین استراتژی های بازاریابی است.
با آنالیز اطلاعات و رسیدن به بینش درست می‌توانید، سود آوری خود را چند برابر کنید. از شناخته شده ترین ابزارهایی که در مورد تحلیل دیتا در دیجیتال مارکتینگ مطرح است گوگل آنالیتیکیس است.

دیجیتال مارکتینگ و تحلیل دیتا
تنها به تحلیل دیتا در دیجیتال مارکتینگ اکتفا نکنید.

اگر کمپین تبلیغات کلیکی راه اندازی کرده باشید، داده‌های زیادی برای مدیریت کمپین در اختیارتان قرار می‌گیرد.
این دیتا که میزان کلیک بر روی تبلیغ شما را نشان می‌دهد گاهی به نظر ناامیدکننده می‌رسد و تعداد کلیک کمی را نشان می‌دهد. اما باید در نظر داشته باشید که همه چیز دیتای مربوط به کلیک نیست.

در واقع یکی از اهداف راه اندازی کمپین‌ها، شناخته شدن برند در ذهن مخاطبین است و کمپین‌های بازاریابی به طور غیر مستیقم تأثیر خود را در جذب مشتری نشان می‌دهند و conversion rate را بالا می‌برد.

نکته دیگر اینکه جمع آوری دیتای زیاد باعث سردرگمی می‌شود. شما باید به این مسئله فکر کنید که از هر کدام از این داده‌ها چه استفاده‌ای می‌توانید داشته باشید و کدام داده‌ها را باید در گزارش احتمالی به مدیرتان تحویل دهید. بعد از این برآورد می‌توانید دیتاهای غیرضروری را حذف کنید.

همچنین گاهی شنیده‌ایم که برای تحلیل داده‌ها استفاده از ابزارهایی مثل اکسل و یادگیری آن در حد پیشرفته را توصیه می‌کنند.
ولی واقعیت این است که اکثر کارشناسان دیجیتال مارکتینگ می گویند در کارهایشان هیچ گاه از اکسل استفاده نمی‌کنند. قطعاً ابزارهای مهم‌تری هستند که می‌توانید برای یادگیری آنها وقت بگذارید و تأثیر مستقیم آن را در جذب مشتری برای کسب وکار خود ببینید.

5) دیجیتال مارکتر باید با ابزارهای گرافیکی آشنایی داشته باشد

آشنایی با ابزارهای گرافیکی نیز برای یک کارشناس بازاریابی دیجیتال لازم و ضروری است.
طراحی‌های گرافیکی کار گرافیست است. ولی یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید توانایی طراحی یک بنر با یک دکمه CTA ساده و یا ریسایز و تغییرات کلی در تصاویر را داشته باشد.
می دانیم که برای موفقیت بیشتر در جذب ترافیک وبسایت، طراحی مناسب بنرها و لندینگ پیج ها جزء نکات مهم است.
مخصوصاً صفحات فرودی که در صورت موفقیت آمیز بودن به جذب مخاطب و ترافیک رایگان کمک بسزایی می‌کنند.

در هر صنعتی که فعالیت می‌کنید می‌توانیم به راحتی بگوییم که اکثر رقبای شما به طراحی و بهبود تجربه کاربری در تبلیغات و لندینگ پیج ها کمترین توجه را دارند و این حیطه بسیار جای پیشرفت برای کسب و کارها فراهم می‌کند.

بهبود طراحی سایت و صفحات مختلف به صورت مستقیم بر سئو سایت شما اثر دارد، چرا که یکی از عوامل مؤثر در بهبود سئوسایت، میزان درگیری مخاطب با سایت و میزان حضور او در وبسایت شماست .
قطعا متناسب با نوع کاربری سایت، هر چه طراحی شما طراحی سایت جذاب‌تری داشته باشید. حس خوبی که به مخاطب منتقل می‌شود مانع بستن سریع سایت و افزایش بونس ریت شما می‌شود.

جمع بندی

در قسمت اول این مقاله در مورد ویژگی های یک دیجیتال مارکتر موفق با شما صحبت کردیم و رکن اساسی و گام اول را به یادگیری مداوم و بروز بودن بازاریاب دیجیتال اختصاص دادیم.
اما ذکر کردیم که این تمام راه نیست، بلکه انعطاف، خلاقیت و مهارت استفاده از این آموخته ها و تحلیل و تفسیر آن است که شما را در دیجیتال مارکتینگ از دیگران متمایز میکند.
در قسمت دوم این مقاله ما کمی در جزییات و ویژگی های خاص یک کارشناس بازاریابی دیجیتال بیشتر ورود کرده و شما را با باقی این ویژگی ها آشنا می‌سازیم.

 

بازاریاب دیجیتال کیست

در قسمت اول مقاله‌ی درس هایی که از یک دیجیتال مارکتر موفق آموختم، به معرفی بازاریابی دیجیتال و تاثیر فراوانی که بر کسب و کارهای مختلف دارد پرداختیم و 5 تا از مهم ترین مهارت هایی که یک دیجیتال مارکتر باید آن بیاموزد را، به شما معرفی کردیم.
وجه مشترک بیشتر این مهارت ها داشتن انعطاف بالا، خلاقیت و توانایی استفاده بهینه از ابزارهای دیجیتال بود.
در این قسمت به معرفی وبررسی مابقی مهارت های یک دیجیتال مارکتر خواهیم پرداخت، پس بدون فوت وقت شما را به مطالعه ادامه این مقاله دعوت می‌کنم.

 

6) با برنامه نویسی کامپیوتر آشنا باشید

 

مهارت های یک دیجیتال مارکتر

 

شاید شما هم با این موضوع مواجه شده باشید که یکی از مهارت های خاص یک دیجیتال مارکتر آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی رایج و کاربردی است.
شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر نیاز ندارید که به اندازه یک دولوپر حرفه ای از برنامه نویسی سر دربیاورید.
ولی اطلاع کلی از HTML و CSS لازمه کار یک دیجیتال مارکتر است تا معنا و مفهوم کدها را بداند و بتواند مثلاً کد یک صفحه بلاگ را بفهمد و معنی کدهای مختلف و کاری که انجام می‌دهند را درک کند.
اگر برای انجام تست A/B با Tracking code snippet سر و کار دارید، فهم کلی کدهای javascript به شما کمک شایانی می‌کند.
برای کسانی که با وردپرس، جوملا و یا دروپال کار می‌کنند، دانستن کلیتی از زبان PHP برای ایجاد صفحات جدید و فعالیت های دیگر، بسیار کمک بزرگی است.

اما همه چیز برنامه نویسی کامپیوتر نیست!

درگیری و توجه زیاد برای یادگیری جزئیات و نکات زبان‌های برنامه نویسی می‌تواند شما را از مسیر اصلی یک دیجیتال مارکتر دور کند.
در کل تخصص‌هایی مانند طراحی سایت نیز وجود دارد که معمولا طراحان به صورت حرفه‌ای این کار را با مشورت و رعایت نکات بازاریابی که توسط دیجیتال مارکتر اعلام میشود، انجام می‌دهند.
زمان بیشتر گذاشتن برای یادگیری برنامه نویسی به عنوان مهارت‌های فردی و در صورت علاقه توصیه می‌شود ولی بر تخصص شما به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ تأثیر مستقیم ندارد.

7) افزایش قوه حل مسئله

 

مدیران و کارشناسان بازاریابی دیجیتال اغلب به دنبال کسانی هستند که همواره در حال جستجو بوده و کارها را با بزاده و کیفیت بالاتری انجام دهند و به دنبال بهتر کردن وضعیت کنونی باشند.

توانایی های یک دیجیتال مارکتر موفق

شما نیز به عنوان یک مارکتر باید سعی کنید کنجکاو باشید، به این مفهوم که راهکارهای مختلف را امتحان کنند و بعد نتیجه هر کدام را بررسی کنند تا بدانند کدام بهتر کار می‌کند.
خوبی دیجیتال مارکتینگ این است که برای همه این مراحل (تست، بررسی نتیجه و اصلاح) ابزار مناسب در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

8) ناگفته های برنامه ریزی پروژه های دیجیتال مارکتینگ

هرگز قبل از آنکه روی کاغذ پیروز شوید به جنگ نروید
فیلیپ کاتلر


تبلیغ، ترفیع، اعلان، گسترش پیام از طریق روابط عمومی و فروش محصول یا خدمات، 5 رکن اصلی فعالیت یک بازاریاب دیجیتال می‌باشد.

افزایش آگاهی از برند،حضور بهینه و مناسب در شبکه های اجتماعی و جذب مخاطبین جامعه هدف و در نتیجه افزایش فروش، از اهداف برنامه دیجیتال مارکتینگ در هر کسب و کاری است.
برای رسیدن به این اهداف ما اغلب از کانال‌های بازاریابی دیجیتال کمک می‌گیریم.
به این مسئله توجه می‌کنیم که یک یا دو کانال ارتباط برای موفقیت کافی نیست و استراتژی ما باید ترکیبی از کانال‌ها و راهکارهای مختلف باشد.
از جمله نکات مهم در این زمینه طراحی سایت است. باید مطئن شوید که تجربه کاربری و رابط کاربری سایت طوری باشد که مخاطب دقیقاً به آنچه شما می‌خواهید در سایت انجام دهد، ترغیب شود.
اغلب صفحات اجتماعی دارای سرویس هوشمند ad calculator هستند. این سرویس قابلیت این را دارد که شما با پرداخت مبلغی از آنها درخواست کنید که پست تبلیغاتی‌تان تا حجم معینی بازدید داشته باشد و در فضای مجازی دیده شود.

مخصوصاً زمانی که علاوه بر گذاشتن تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی خود، برای انتشار بیشتر تبلیغات هزینه می‌کنید، باید به این تبلیغات اصولی‌تر نگاه کنید.
در طراحی آن به این فکر کنید که تبلیغ شما چه چیزی را به مخاطب می‌گوید! مخاطب هدف تبلیغ شما کیست؟ دوست دارید مخاطب شما بعد از دیدن تبلیغ شما چه کاری انجام دهد؟
و به طور خلاصه پیامی را ارسال کنید که مشتریان بالقوه شما، نتوانند آن را رد کنند.

نکات ضروری دیجیتال مارکتینگ

 

9) نکات حیاتی که یک دیجیتال مارکتر باید بداند

از شکست خوردن در امتحان ایده‌هایتان نترسید

اگر به خاطر ترس از شکست نوآوری‌ها و راهکارهای جدید را بررسی نکنید، از رقبای خود عقب می افتید و قطعاً سهم بازار موجودتان را هم از دست می‌دهید.
به این نکته توجه کنید که هر بار که در هر حوزه از بازاریابی دیجیتال مانند ایمیل مارکتینگ، ویدئو مارکتینگ، سوشال مدیا مارکتینگ و… چیزی را تغییر می‌دهید، تست می‌کنید و لزوما به حالت بهینه نمی‌رسید، اما یک قدم به رسیدن به بهترین جواب‌ها نزدیک شده‌اید و راهی را می‌دانید که منجر به پیروزی نشده است، پس تجربه ارزشمندی را به دست آورده اید.
این شکست‌ها شما را با رفتار مشتریان بیشتر آشنا می‌کند و در نتیجه کمپین‌های بعدی را بهتر طراحی می‌کنید

برای هر کمپین شاخص‌های عملکرد تعیین کنید و با تست A/B  آن را بررسی کنید

طبق آمار پیدا کردن مشتری جدید 15 تا 18 بار سخت‌تر از حفظ مشتری حال حاضر است و 13 برابر بیشتر از حفظ مشتری برای شما هزینه دارد در نتیجه جواب ندادن و بی اعتنایی به نظرات و انتقادات مشتریان و کاربران از اشتباهات مهلک یک مارکتر یه شمار میاید.

یکی از اهداف دیجیتال مارکتینگ ایجاد اعتماد و وفاداری در مشتری است، اینکه مشتری احساس کند که همیشه یک نفر در کسب و کار شما در دسترس و پاسخگوست.
بنابراین به دنبال استراتژی‌ها و روش های جدید و بهینه در پاسخگویی و ارتباط برقرار کردن با مشتری باشید.

تحقیقات اخیر نشان داده است از هر 10 مورد شکست در قسمت‌های مختلف یک پروژه، 9 مورد آن به خاطر نگرش منفی آن فرد (کارمند) و یا رفتار منفی است که در یک شرکت با آن مواجه بوده است.

جمع بندی

در مجموع این دو مقاله، من سعی کردم شما را از ناگفته های بازاریابی دیجیتالی و مهارت هایی که مارکترهای خاص و مطرح دارند صحبت کنم.
مستقل از شرکتی که در آن مشغول به فعالیت هستید یا پروژه ای که به تازگی گرفته اید، این نگرش شما، خلاقیت و بهره گیری از ابزارهای مختلف است که شما را به موفقیت های چشم گیر در دیجیتال مارکتینگ می‌رساند.

طبق اصل پارتو، 80? از موفقیت های شما حاصل 20? فعالیت های شماست پس سعی کنید هوشمندانه عمل کنید و ایده هایتان را تست کرده و بهینه ترین آن ها را در کار اجرا کنید. در زمینه آموزش دیجیتال مارکتینگ هم می‌توانید در صورت لزوم با ما تماس بگیرید تا با هم به گفتگویی دوستانه بپردازیم.